Monday, May 23, 2011

KEINDAHAN KEBODOHAN

Konservatif dan keindahan kebodohan

Saya sebuah kebodohan

Saya suka keindahan dan keistimewaan pathos pragmantika kebodohan
Saya sering bodoh suka berfikir tentang fikir
Saya masih bodoh yang empirika dan utiliti hingga kini untuk esok
Estetika bodoh saya muncul dari persoalan remeh saya hingga kepada soal paling asas
Peringkat cermin pantul tulus ini membuka lagi rongga-rongga indahnya kebodohan saya
Kejujuran dasar yang menghasilkan pengetahuan material yang saya bodoh
Walau saya mencuba untuk menyukai kecantikan bathos pandai
Namun mental disorder atau skitzo saya, obses dengan morphologi kecantikan bodoh
Bagaimana stimulasi saya memperoleh ethos kebodohan yang tetap

Dengan bodoh saya misterius
Dengan bodoh saya sering merasa terhina
Dengan bodoh saya takut dipuji
Dengan bodoh saya rasa tidak berkemampuan
Dengan bodoh saya tak cukup daya
Dengan bodoh saya rasa marah lalu rasa bersalah
Dengan bodoh saya tak mahu kemenangan
Dengan bodoh saya sukar berkembang
Dengan bodoh saya tidak layak mengeluh
Dengan bodoh saya tidak arif alpha dan omega
Dengan bodoh saya cuba melawan lumpuh dan buta
Dengan bodoh saya kolot
Dengan bodoh saya tidak berjaya
Dengan bodoh saya tidak gagal
Dengan bodoh saya sentiasa bawa beban berat
Dengan bodoh saya sering konsisten
Dengan bodoh saya takut dapat popular
Dengan bodoh saya tidak besar
Dengan bodoh saya tak penuh
Dengan bodoh saya takutkan pertandingan
Dengan bodoh saya mahu bernafas
Dengan bodoh saya banyak salah
Dengan bodoh saya sering lari, dari jalan
Dengan bodoh saya takut berlebih-lebih
Dengan bodoh saya tahu saya lemah
Dengan bodoh saya tidak tahu bermain catur
Dengan bodoh saya tidak cuba untuk tidak senyum
Dengan bodoh saya tidak akan manja
Dengan bodoh saya menghargai orang pandai
Dengan bodoh saya sering bergantung
Dengan bodoh saya bersama rakan senasib seangkatan
Dengan bodoh saya tidak mungkin lebih pandai
Dengan bodoh saya lemah membuat kesimpulan
Dengan bodoh saya cemburu dengan bestari
Dengan bodoh saya sering lupa nama tokoh penting
Dengan bodoh saya hanya tekun apa yang disampaikan tokoh itu
Dengan bodoh saya lemah dengan perkiraan
Dengan bodoh saya tunduk

Saya belajar menghargai kebodohan saya
Saya tidak membenci kepandaian saya
Saya melihat penghargaan bodoh ini sebagai keindahan
Saya bodoh kerana saya memang macam ni
Saya berharap saya tidak berubah jika saya pandai

Saya takut dikelilingi budak-budak pandai
Saya yang bodoh ini tak mahu dihasut
Saya bodoh dan meminta maaf
Saya maafkan juga yang bodoh dan yang pandai
Saya harapkan bodoh ini kekal seleranya

No comments:

Post a Comment